Юзабіліті (від англ. Usability) – це сукупність параметрів і характеристик сайту, що охоплює логічність побудови сторінок і блоків, зрозумілу і просту навігацію, практичний інтерфейс, відсутність технічних проблем. Іншими словами, це ступінь зручності для користувачів, чіткий функціонал і релевантність тематиці. Юзабіліті аудит – це аналітична робота за кількома маркерами, яка дає змогу виявити слабкі місця й усунути недоліки.
Коли відвідувач уперше потрапляє на незнайомий майданчик і не може зорієнтуватися на ньому протягом 10-15 секунд, він іде, щоб ніколи більше не повернутися. У цьому випадку мова про конверсію і продажі не йде, трафік (і витрати на його залучення) стає на 99% марним. Але ваша мета прямо протилежна – відвідувачі повинні перетворюватися на підписників/покупців/постійних клієнтів.
Тому сьогодні ми детально розповімо, що включає аудит юзабіліті інтернет-магазинів та інших сайтів, навіщо потрібен детальний аналіз і що він дає. Ми вкажемо важливі етапи роботи над зручністю майданчика. Ви зможете самостійно провести аудит юзабіліті сайту безкоштовно і виконати коригування за необхідності. Або скористаєтеся послугами професіоналів, що спеціалізуються на юзабіліті аудиті сайтів. Звичайно, ціна юзабіліті аудиту сайту може виявитися високою. Але воно того варте!
1. Що таке юзабіліті-аудит
Це перевірка доступності інформації, за якою прийшов користувач, зручність навігації, виявлення і видалення зайвого (агресивні рекламні блоки, недоречні тексти і зображення).
Юзабіліті аудит сайту включає:
- Аналіз якості сайту та дизайну. Це перевірка швидкості роботи, правильності розташування елементів (банери, контент, меню, хедер і футер) тощо.
- Оцінка загального вигляду і презентабельності. Це наявність унікального стилю, логотипу і слогана, стимуляція залученості та аргументи для здійснення бажаних дій (пропоновані вигоди і переваги).
- Перевірка зручності. Під час юзабіліті аудиту сайту аналізується загальна структура, наповнення сторінок, наявність потрібних розділів, інтуїтивно зрозумілої навігації.
- Аналіз поведінки користувачів. Визначивши точки входу, області уваги, подивившись карти кліків, грамотний власник обов’язково додасть актуальний контент, розширить можливості сайту і підвищить його зручність.
Наприклад, юзабіліті аудит інтернет-магазину дає змогу виявити, наскільки швидко клієнт може знайти потрібний товар, інформацію про нього, кошик для покупок, зручний варіант оплати, отримати відповіді на запитання та інше.
Так, середня конверсія в магазинах Рунета відносно невелика (1-5%). Але повний аудит юзабіліті сайту з усуненням виявлених незручностей і технічних багів дозволяє швидко підняти конверсію на 0,5-1,5%. Причому тільки завдяки підвищенню комфорту пошуку інформації/товару та зручності оформлення замовлення!
2. Навіщо потрібен юзабіліті аудит
Без скрупульозного аналізу роботи сайту і того, який вигляд він має в очах користувача, перетворити майданчик на високоприбутковий комерційний інструмент неможливо. Формула проста: класне юзабіліті = класні продажі.
Зручність сайту впливає на продажі. З якими цілями проводять самостійно або замовляють юзабіліті аудит сайту:
- Для отримання конкурентної переваги. Однотипних пропозицій у мережі маса. Іноді навіть не спрацьовує нижча ціна. Зате комфортний сайт, який працює, як годинник, буде безсумнівним плюсом.
- Для отримання постійних клієнтів. Юзабіліті аудит це гарантує, адже покупцеві простіше повторно зайти на знайомий майданчик, де йому було легко знайти і купити попередній товар.
- Для збільшення конверсії. Більше відвідувачів стають клієнтами – вищий дохід.
- Для зниження накладних витрат. Обслуговувати і підтримувати «кострубатий» сайт дорожче, без аудиту сайту на юзабіліті тут постійно будуть «вилазити» нові проблеми.
- Для забезпечення вірусного ефекту. Задоволені клієнти самі рекомендують класні майданчики знайомим. Причому безкоштовно.
- Для зниження втрат від незавершених угод. Коли платежі налагоджені, мінімізуються перервані транзакції, немає «кинутих» кошиків і невелика кількість відмов.
Робити аудит юзабіліті сайту періодично варто навіть тим, хто багато років на ринку. Ситуація і користувацькі переваги змінюються. А вартість юзабіліті аудиту швидко окупається за рахунок нових клієнтів і зростання продажів.
3. Коли потрібен аудит юзабіліті
- Ви готуєтеся запустити новий ресурс. Перед запуском варто перевірити, який вигляд він має в очах користувача і чи все працює.
- Сайт працює, але погано. Мало підписок і заявок, немає звернень і дзвінків, конверсія слабка.
- На майданчик додається новий функціонал. Аудит юзабіліті сайту дає змогу оцінити його працездатність і зручність.
Вплинути на рішення замовити аудит продаючих якостей сайту і юзабіліті аналіз може успіх конкурентів. Можливо, у них краще працюють фільтри товарів, крутіші презентації або вища позиція у видачі через хорошу індексацію сторінок. Або ж, у вашого проєкту все чудово і потрібно дивитися зовсім в інший бік.
4. Етапи юзабіліті аудиту
Аудит юзабіліті сайту – це комплексна робота, яка включає кілька етапів, які проводять послідовно або паралельно. Рекомендуємо, щоб нічого не проґавити, скласти чек-лист юзабіліті аудиту, де детально розписати основні 6 етапів та їхні складові:
- Технічні параметри сайту. Щоб почати говорити про конверсію, слід забезпечити бездоганну роботу майданчика. Що таке юзабіліті аудит сайту з технічної точки зору? Це аналіз коректної роботи сайту, яка необхідна для здійснення замовлення у вашому магазині або надсилання заявки на послуги. Типові складнощі: не працюють якісь форми, форми незручні та складні, певний функціонал недоступний (не працює), сайт некоректно відображається на мобільних пристроях.

- Якість контенту. До вас приходять за інформацією, на основі якої купують послуги або товар. Тому потрібен юзабіліті-аудит із перевіркою текстового контенту (заголовки, читабельність, форматування, стиль, коректні анкори тощо), релевантності та якості зображень. Для максимального охоплення аудиторії постарайтеся використовувати різноманітні види контенту.
Нижче приклад неправильного форматування (його відсутність):

А ось зручний для прочитання текст (просто, але наочно зрозуміло і зручно читати):

- Простота навігації. Переміщення сайтом має бути максимально зручним і передбачуваним, що допомагає перевірити аудит юзабіліті сайту безкоштовно. Просто робіть посилання помітними, виділяючи їх жирним, кольором і/або підкресленням і проконтролюйте, щоб не було «битих» посилань. Забезпечте не більше 3-4 рівнів вкладеності та зробіть лаконічне меню, з якого легко «вибратися» на потрібну сторінку.
Відвідувач має одразу знайти те, що шукає:

- Перевірка дизайну. Догодити всім неможливо, тому орієнтуйтеся на простоту, не перевантажуйте сторінки яскравими фарбами, що ріжуть око і відволікають від головного. Аудит сайту юзабіліті включає підбір читабельних шрифтів, витримування спільного стилю для всіх сторінок, встановлення впізнаваних картинок для меню.
Як не варто (ми спеціально підібрали саме такий приклад):

А тепер порівняйте це з сайтом компанії Mersedes (так, можна сказати, адже це ж одна з найбільших компаній у світі, але, доступність дизайну на сьогодні на найвищому рівні – від шаблонів до унікального дизайну):

- Елементи конверсії. Відвідувачу важливо весь час підказувати і підштовхувати його до дій. Для цього використовуються кнопки «Купити», різні форми заявок, заклики, спливаючі вікна з підказками і пропозиціями, спеціальні віджети. Під час проведення аудиту юзабіліті інтернет-магазину особливо зверніть увагу на оформлення карток товарів.
Використовуйте «чарівні» слова, щоб відвідувач зробив потрібну дію:

- Контакти та умови обслуговування. Користувач одразу має зрозуміти, на який сайт він потрапив. Обов’язково має бути присутня контактна інформація, зворотний зв’язок, що працює, сторінка «Про нас», умови оплати/доставки. Також необхідно забезпечити користувача різними каналами для зв’язку з вами: чат, месенджери, телефони, форма зворотного зв’язку, форма замовлення дзвінка.

5. Що ви отримуєте в результаті: плюси юзабіліті аудиту
До необхідності аналізу зручності свого проєкту рано чи пізно приходить кожен проєкт. Інше питання – чи є для цього час і компетенція.
За підсумком комплексної перевірки сайту власник отримує, щонайменше, список проблем для усунення, рекомендації щодо того, що варто змінити або вдосконалити. Аудит юзабіліті сайту включає приклади вдалих рішень інших гравців вашої ніші.
А якщо юзабіліті аудит замовити в комплексі з усуненням недоліків і впровадження нового функціоналу, то на виході отримаєте комплексні результати.
Плюси юзабіліті аудиту, про які потрібно знати:
- Пошук конкурентних переваг. Ваш сайт стає кращим і зручнішим, отже, зростає його пріоритетність в очах клієнтів. Головне – скрупульозна діагностика проблем під час юзабіліті аудиту сайту, це дасть змогу нічого не упустити та ідеально налаштувати роботу будь-якого ресурсу.
- Аналіз адаптивності сайту. Сьогодні 80% користувачів Рунета заходять в мережу з планшетів і смартфонів. І ця цифра за прогнозами аналітиків до кінця 2021 року може зрости до 92%. Тому наявність мобільної версії та кросбраузерність – не примха, а необхідність. Під час юзабіліті аудиту сайтів ми знаходили приклади, коли навіть кнопка «Купити» не поміщалася на екрані гаджета, або меню відображалося некоректно, спотворювалися зображення. У вашому випадку подібне буде виключено.
- Аналіз швидкості завантаження сайту. Сьогодні з сайтів, які «гальмують», йдуть негайно. Для магазинів така поведінка користувачів згубна. Проведення it аудиту юзабіліті інтернет-магазину жіночого одягу з усуненням проблем зі швидкістю завантаження дало змогу в рази підняти конверсію, просто утримавши покупців на сторінках.
- Аналіз контенту. Для будь-якого інтернет-майданчика контент є основою залучення уваги. Щоб затримати відвідувача і перетворити його на клієнта, необхідно грамотно використовувати всі види контенту, креативити, давати тільки потрібну і корисну інформацію в доступній формі. І юзабіліті аудит сайту це наочно демонструє, чітко показуючи, що цікавить у вас клієнтів. Залишається тільки дати їм цю інформацію.
- Вплив на органічний трафік. До сайтів на 7-10 сторінках пошукової видачі доходять рідко. Юзабіліті аудит сайту допомагає зробити сайт кращим, отже – впливає на поведінкові фактори, які своєю чергою впливають на SEO.
- Зміни на краще. Прибравши все зайве з ресурсу, що заважає завантаженню і просто не потрібне на конкретній сторінці, ви не тільки прискорите сайт, а й зробите його більш привабливим. Відмовтеся від чужої реклами та стороннього контенту, приберіть функції, якими не користуєтеся, відмовтеся від складних для заповнення форм.
- Вплив на лояльність і повторні продажі. Йдеться про якість сервісу, і починати потрібно з сайту. Імовірність того, що клієнт, який з легкістю знайшов потрібний товар на сайті й усю необхідну інформацію щодо нього, без проблем здійснив замовлення – повернеться на сайт, є набагато вищою, ніж в історії, в якій він зіткнеться з різними проблемами (складність заповнення форми замовлення тощо).
- Збільшення середнього чека. Коли клієнт охоче купує на комфортному для себе сайті, йому доречно буде запропонувати щось ще. Не соромтеся робити періодичні розсилки, пропонуйте супутні товари, знижки на повторні покупки – і ваші середні чеки неминуче зростуть.
6. Мінуси юзабіліті аудиту
Необхідність перевірки сайту з погляду працездатності, користувацьких уподобань і ефективності очевидна. Тому при грамотному проведенні та впровадженні професійних рекомендацій власник отримує тільки плюси. Але існує кілька методів юзабіліті аудиту, у кожного з яких є недоліки:
- Самостійний або «кустарний» метод. Висока ймовірність необ’єктивних результатів, упущень у технічній частині (якщо ви не фахівець). Робота відволікає від інших завдань і забирає багато часу. У підсумку існує ризик отримати мінімальну віддачу або зробити гірше.
- Залучення експертів. Це максимально ефективний спосіб підвищення конверсії методом поліпшення юзабіліті сайту, єдиним мінусом якого може стати висока вартість.
- А/В тестування. Спрацьовує тільки в разі, коли є з чим порівнювати (наприклад, редизайн сайту). Мінусом може стати звичка користувачів до старої версії, час на отримання зворотного зв’язку, оцінка тільки частини параметрів.
- Спеціалізовані сервіси. Недоліком методу буде відсутність досвіду, незнання специфіки роботи з сервісом, навичок у збиранні та аналізі даних, їхній інтерпретації.
7. Які інструменти використовують фахівці
Для проведення аудиту, оцінки в цифрах зручності та працездатності сайту фахівці використовують мінімум 2 інструменти:
1. Яндекс.Метрика. Безкоштовний сервіс, що спрощує аналіз поведінкових факторів і відвідуваності сайтів.

Надає низку зручних інструментів:
- Вебвізор. Технологія, що дає змогу відстежувати й аналізувати дії відвідувачів онлайн у формі відео.
- Карта кліків. Інструмент, що відображає користувацькі кліки на сторінці сайту (не обов’язково за посиланнями). Формується у вигляді «теплової» карти.

- Карта скролінгу.Надає для аналізу дані про глибину прокрутки сторінок, найпривабливіші їхні частини, де фокусується увага відвідувачів.
- Аналітика форм. Інструмент, що дає змогу перевірити дії користувачів під час заповнення всіх інтегрованих форм (реєстрація, заявка на купівлю, зворотний зв’язок тощо), їхню працездатність та ефективність.
2. Google Analytics. Це головний майданчик для збору веб-аналітики, який видає інформацію про дані відвідувачів, кількість проведеного на сайті часу, джерело трафіку тощо. Можливий збір даних за період для порівняння.

Дає змогу формувати кілька видів звітів:
- Карта поведінки. Демонструє поведінку користувача на сайті, допомагає аналізувати якість контенту.

- Карта подій. Допомагає визначити користувацькі вподобання і рівень взаємодії з сайтом.
- Карта цілей. Наочно демонструє шлях до конверсії, який проходить покупець/клієнт на сайті. Допомагає виявляти зайві та/або непрацюючі елементи в ланцюжку, усунути технічні проблеми.
Також варто звернути увагу на:
- Час перебування відвідувача на сайті
- Час перегляду сторінок
- Показник відмов
Зверніть увагу! Алгоритми роботи сервісів відрізняються. Так, у Яндекс.Метриці зараховується відмова, якщо відвідувач провів на сторінці до 15 сек. А в Google Analytics вважається відмовою, якщо відвідувач відкрив тільки 1 сторінку сайту (без урахування його дій і кількості проведеного на сторінці часу). Тому об’єктивну картину відмов, працездатності та зручності сайту можна отримати лише за комплексного використання обох аналітичних сервісів.
Варто звернути увагу на спеціалізовані сервіси тестування:
- Plerdy. Це своєрідна «карта кліків», яка дає змогу відстежити поведінку відвідувачів, що їх приваблює, що заважає, яку інформацію вони шукають.
- Crazy Egg. Сервіс формує наочну карту скролінгу та кліків за відвідувачами з різних каналів.
- UsabilityHub. Сервіс пропонує 5 тестів для оцінки юзабіліті сайту, формує теплову карту кліків.
- Optimal Workshop. Зручний сервіс зі зворотним зв’язком. Допомагає зрозуміти, наскільки зручна навігація на сайті, як працює дизайн, як відвідувач ухвалює рішення, яке ви від нього чекаєте.
- Usabilla. Дає змогу протестувати не тільки сайт, а й електронний лист або мобільний застосунок.
- Inspectlet. Дає змогу за рухом миші та кліками оцінити поведінку користувачів, правильність розташування елементів дизайну тощо.
- Feng-GUI. Формує «карту поглядів», тобто місця зосередження уваги користувачів.
8. Аудит юзабіліті – терміни і вартість проведення
Професіонал зможе дати тільки попередню оцінку аудиту юзабіліті сайту: вартість і терміни проведення залежать від складності завдання, рівня сайту, кількості сторінок та інших чинників. Корпоративні сайти аналізуються в середньому до 3 тижнів, повноцінний аудит інтернет-магазину може займати від 1 тижня до 3-4 тижнів, а серйозні портали – до 7 тижнів і більше.
Вартість юзабіліті аудиту залежатиме від габаритів проєкту і завдання, підрядника. Діапазон вартості варіюється від 150 до 600 доларів у середньому. При цьому вартість може доходити до 1500 доларів і вище для габаритних проєктів.
9. Висновок
Зручність і бездоганна робота сайту – обов’язкова умова для перетворення його на ефективний інструмент продажів. Юзабіліті аудит сайту є універсальним способом виявити всі труднощі, що стоять на шляху конверсії. Під час тестування і скрупульозного аналізу ресурсу оцінюються як функціональність сайту з погляду користувацького інтерфейсу, так і поведінка самих користувачів.
Результатом роботи стає список рекомендацій щодо поліпшення сайту, які неминуче приведуть до зростання продажів і низки додаткових бонусів. Мета аудиту – зробити сайт максимально привабливим для користувачів і пошукових систем. Безкоштовний юзабіліті аудит сайту можна провести самостійно. Але для цього потрібне чітке розуміння необхідних кроків і досвід використання специфічних інструментів веб-аналітики.
Інші статті