Грамотна, ретельно опрацьована структура інтернет-магазину організовує онлайн-простір вашого магазину так, що його відвідини будуть комфортними, товари будуть саме там, де клієнт очікує побачити їх, а покупки зручними. Простіше кажучи, чітко організована, зрозуміла і логічна структура – це фундамент вашої роботи над сайтом.
У цьому матеріалі ми розповімо про порядок, принципи та інструменти створення структури інтернет-магазину, а також розглянемо типові помилки і як їх уникнути.
1. Що таке структура сайту
Структура сайту – це логічна організація всіх його сторінок відносно одна одної. Вона встановлює приналежність кожної сторінки тій чи іншій папці/категорії та взаємозв’язок між ними.
Працюючи над структурою, створюючи або переробляючи її, ви намічаєте шляхи, якими рухатиметься клієнт, щоб отримати потрібну йому інформацію. Що продуманіша структура сайту інтернет-магазину, то легшим буде цей шлях, то вищою буде ймовірність конверсій.
2. Чому структура сайту важлива:
Значимість структури слід розглядати з двох точок зору: для SEO і для відвідувача.
– Для SEO
Якщо організаційна структура інтернет-магазину логічна й очевидна, внутрішні посилання чіткі й немає дублів, то пошукові системи зможуть безперешкодно проіндексувати сторінки сайту. Нові посадкові сторінки підвищать її якість і дозволять залучити більше запитів.
– Для користувача
Якщо структура сайту правильно організована, то:
- відвідувач отримає відповідь за своїм запитом;
- у нього немає складнощів з орієнтацією на сайті;
- відвідувач максимально затримується на ньому.
3. Коли готувати структуру сайту
Якщо ви тільки вирішили створити свій сайт, то приступати до побудови структури сайту потрібно якомога раніше. Якщо ж сайт уже існує, то його структуру потрібно оновлювати одразу, щойно ви помітили, що його сторінки проіндексовані, але трафік невеликий або відсутній.
– Для нового інтернет-магазину
Підключайте сео-фахівця до замовлення макета і розробки. Практика, коли про нього згадують наприкінці розробки, може обернутися важко вирішуваними проблемами в майбутньому, що призведе до додаткових витрат на розробку.
– Для наявного інтернет-магазину
Кожен сайт часом потребує освіження. Щоправда, оновлення структури в такому разі має свої ризики, а саме:
- зниження позицій у пошуку, отже – трафіку;
- у видачі можуть з’явитися смислові дублікати;
- у разі зміни URL-адрес, без підготовки редиректів 301 зі старих на нові URL-адреси, сайт може втратити кількість посилань (або їх частину), а також трафік.
Тому роботу над оновленням структури наявного сайту краще проводити на окремому майданчику, закривши його у файлі robots.txt від пошукових систем. Крім того, під час зміни структури URL адрес сторінок обов’язково потрібно ставити 301 редиректи зі старих на нові адреси.
4. Які бувають типи структури інтернет-магазину
Структура сайту буває:
- дворівнева (проста);
- деревоподібна або багаторівнева (складна).
Також розрізняють змішані типи, але зазвичай в основі виявляється один з перерахованих вище видів.
– Дворівнева структура
Дворівнева структура, або проста, передбачає два рівні вкладеності URL. Вона складається з головної сторінки – перший рівень – і безлічі внутрішніх сторінок другого рівня (site.com/page1 і site.com/page2 і т. д.) Такий тип підходить вузьконішевим сайтам, де всі сторінки тематично близькі.
Приклад дворівневої простої структури:

– Деревоподібна структура (багаторівнева)
Для інтернет-магазинів частіше використовується деревоподібна структура сайту. Вона передбачає два і більше рівнів вкладеності для категорій і розділів сайту.
Як виглядає проста структура дерева: Головна/категорія/підкатегорія. Зазвичай є кілька гілок з різною глибиною вкладеності.
Приклад багаторівневої структури:

– Деревоподібна структура з системою тегів і фільтрів
Усі переваги деревовидної структури розкриваються під час використання тегування товарів і системи фільтрів, коли створюються посадкові сторінки під конкретні характеристики товарів/послуг, які користувачі вказують у своїх запитах.
Фільтри, як правило, створюються у 2 варіантах:
- без статичної URL-адреси, здебільшого – це динамічний, НЕіндексований URL)
- без генерації окремої сторінки зовсім
- з генерацією окремої URL адреси (для створення посадкової сторінки)
Система тегів, у більшості випадків, створюється під завдання просування, коли необхідна посадкова сторінка.
Приклад багаторівневої структури з використанням фільтрів і тегів:

5. Основні елементи структури інтернет-магазину на практиці
Основним елементом структури магазину є каталог. Крім нього є сторінки, які є обов’язковими для інтернет-магазину:
- Інформація про магазин;
- Умови повернення товару;
- Способи оплати;
- Умови доставки.
А також сторінки, які прискорюють прийняття рішення про покупку:
- з контентом – статтями, лайфхаками на тему, відео та фото, рейтингами;
- з акціями та розпродажами.
Ми зосередимося на структурі каталогу інтернет-магазину, оскільки саме тут знаходиться те, заради чого відвідувач опинився на вашому сайті – товарні пропозиції. Для зручності його структурують за допомогою основних елементів – категорій і підкатегорій, карток товарів, сторінок тегів і фільтрів.
5.1 Категорії та підкатегорії
Категорії та підкатегорії мають бути одразу видні головній сторінці в меню. Далі їх слід коректно розподіляти за наборами ознак із поступовим звуженням діапазону вибірки: призначення, тип, бренд.
Приклад: Каталог→ Побутова хімія та госптовари→ Господарські товари→ Паперові рушники→ ZEWA
Приклад структури інтернет-магазину дитячих товарів:

Рекомендації:
- Меню каталогу повинно мати зручну форму;
- Якщо користувач зайшов у конкретну категорію, він має розуміти, де він перебуває за структурою;
- Залежно від конкуренції в ніші – важливий асортимент, для однієї категорії буде достатньо 4-5 товарів, для іншої може бути недостатнім 50;
- Слідкуйте, щоб на сайті не з’являлося порожніх категорій (0 товарів);
- Якщо є 2 однотипні товари, але все ж таки різні і є конфлікт посадкових сторінок – ці товари можна просувати в рамках 1 підкатегорії.
5.2 Картки товарів
У картці товару зазвичай розміщують:
- опис товару;
- характеристики товару;
- фото з можливістю збільшення, відео;
- умови щодо замовлення (оплата, доставка);
- відгуки про товар
- супутні та подібні товари.
Приклад: сторінка товару:

Додаткові рішення:
Для відгуків та інших вкладок опису товару можна створити окремі сторінки зі своїми URL-адресами. Якщо є попит, то такі сторінки добре ранжуються і залучають додатковий трафік.
Приклад: Закладка відгуків на сторінці товару

5.3 Сторінки тегів
Теги – специфічні характеристики товарів у визначенні користувачів – точніше описують товар. Їх застосовують у парі з деревоподібною структурою. Створений під середньочастотні та низькочастотні запити контент сторінок тегів максимально відповідає користувацькому попиту. На цих сторінках покупки здійснюють у 2-3 рази більше і швидше.
Сніппет під запит «сукня великого розміру Туреччина»:

Тегова сторінка під запит «сукня великого розміру Туреччина»

Важливо. Теги можуть змінюватися, тому потрібно бути готовими до перегляду переліку сторінок тегів кілька разів на рік, орієнтуючись на споживчі запити в органіці.
5.4 Сторінки фільтрів
Метод створення сторінок фільтрів ідеальний для інтернет-магазинів з великим асортиментом. Він звужує вибір до необхідної вибірки на основі заданих критеріїв.
Фільтри допомагають створювати додаткові посадкові сторінки під вузькі товарні категорії.
Приклад системи фільтрів за брендами, серіями:

Кожна сторінка фільтрів при цьому отримує свій унікальний URL. Як і інші сторінки каталогу, вона має бути оптимізована і проіндексована пошуковими системами.

Перетини фільтрів також можуть бути посадковими сторінками для просування. При цьому, цей функціонал потрібно налаштовувати виключно разом із сеошником під семантичне ядро проекту.
Стаття на тему, яка описує налаштування індексації системи фільтрів для сайту: Оптимізація інтернет-магазину: 22 обов’язкових кроки
Важливо. Виводити фільтри не на головній сторінці, а на сторінці категорії. Тоді ви підвищите конверсію відвідувань користувачів завдяки зниженню відволікаючих чинників у вигляді товарів інших категорій.
Завдяки оптимізації під середньочастотні та низькочастотні запити, саме на цьому рівні можна очікувати успішну конкуренцію вашого сайту з великими магазинами.
Приклад: Фільтр «синій» для суконь великих розмірів

6. Порядок розробки правильної структури інтернет-магазину
Отже, що вам належить зробити для створення правильної структури інтернет-магазину.
- Перший етап. Визначте опорні точки розвитку структури сайту. Розподіліть товари/послуги/публікації на основі результатів отриманого семантичного ядра та аналізу конкурентів.
- Другий етап. Продумайте ієрархію розміщення розділів і створіть структуру сайту. Знайдіть оптимальні рівні вкладеності сторінок і додаткові значення для впровадження в базу даних. Спроектуйте прототип.
- Третій етап. Створіть URL-структуру за допомогою ЧПУ-адрес сторінок і «хлібних крихт» для полегшення орієнтації на сайті і пошуковим ботам, і відвідувачам.
А тепер зупинимося на деяких важливих моментах цього процесу.
6.1 Визначення учасників
Для розробки та впровадження оптимізованої структури сайту вам знадобиться команда:
- Команда вашого онлайн-магазину.
- SEO-фахівець. Він проведе аналіз ніші, конкурентів, збере семантичне ядро, розробить структуру сайту, продумає внутрішнє перелінкування і пропише URL-адреси;
- Розробник. Якщо сайт на етапі розробки або потрібні зміни на сайті;
- Контент-менеджер або менеджер магазину для впровадження змін або створення структури на сайті.
Важливо: Як правило, ми рекомендуємо почати займатися структурою сайту ще ДО моменту його запуску. Якщо ж магазин уже працює, у структуру вносяться планомірні зміни.
6.2 Збір даних для розробки структури
Аналіз – запорука найбільш вірного рішення для нашої структури сайту. Це може бути дослідження, посилене особистим розумінням особливостей ніші:
- конкурентів;
- пошукового попиту.
– На основі сторінок конкурентів
Де шукати конкурентів?
Перший варіант: задайте ключові запити в пошуку і виберіть з ТОПу першу двадцятку конкурентів.
Другий варіант: введіть ті самі запити в спеціальних сервісах, наприклад, Serpstat або Semrush. Система видасть вам добірку конкурентних веб-ресурсів. Структура тих сайтів, у кого трафік вищий, складена краще.
На що звертати увагу:
- як реалізовано головну сторінку, каталог, які типи сторінок обрано;
- які рішення використовувалися для посадкових сторінок;
- де у конкурента немає ретельного опрацювання.
– На основі семантики
Робота з семантикою – це пошук відповіді на питання про те, як вдаліше розмістити товари за категоріями, які з них потрапляють у топ попиту, на яких їхніх властивостях фокусується цільова аудиторія. Поле для досліджень – пошукові запити.
Щоб структура сайту відповідала отриманим результатам, важливо уважно пройти всі три етапи:
- семантичне ядро. Збір і кластеризація на основі потреб користувачів. Виділення категорій, підкатегорій, позначення фільтрів і тегів на основі уподобань цільової аудиторії (колір, розмір, бренд тощо);
- об’єднання груп запитів, які вирішують одну проблему користувача. Опрацювання додаткових розділів (консультації фахівців, рейтинги, сезонні добірки, запитання-відповіді та ін.);
- архітектура вкладеності та загальна структура сайту.
Опрацювання семантики, визначення кола запитів і їхньої частотності, проводиться за допомогою сервісів Яндекс Вордстат або Google Keyword Planner, пошукової видачі, підказок пошукових систем.
Для розбивки запитів на групи можна використовувати онлайн-сервіси just-magic.org, engine.seointellect.ru, rush-analytics.ru або інші. Але бажано пам’ятати, що вони – лише інструменти, і обов’язково вручну перевіряти результат.
Щоб на цьому етапі підготовки структури не пропустити важливі для майбутнього просування моменти, бажана підтримка професіонала з СЕО. Якщо є обмеження в бюджеті, то хоча б на рівні консультації.
6.3 Визначення інструментів для розроблення структури
Працювати з повною структурою будь-якого інтернет-магазину, навіть найменшого, зручніше у великих просторах, таких, які, наприклад, пропонують інтелектуальні карти. Ось кілька з найбільш затребуваних – Xmind, Coggle, Mindmeister, Draw.io, Microsoft Visio, Creately
6.4 Визначення типів використовуваних сторінок
Розуміння, які саме типи сторінок потрібно включати в структуру каталогу, приходить під час аналізу конкурентів і збору семантичного ядра запитів.
– Категорії
Категорії – це те, що одразу впадає в око відвідувачу на головній сторінці сайту. Фактично їхній перелік – наслідок вдумливого опрацювання даних щодо конкурентів. Часто вони вже є, наприклад, на базі даних каталогів постачальників.
– Підкатегорії
Список підкатегорій проєкту визначається паралельно з категоріями і з тих самих джерел.
– Фільтри (сторінки фільтрів)
А ось фільтри і теги слід впроваджувати індивідуально під свій сайт. Добре, якщо асортимент однотипний і фільтри однакові для всіх категорій, наприклад:
- за брендом;
- за кольором;
- за розміром.
Якщо це не так – кожна категорія потребуватиме впровадження своїх, індивідуальних фільтрів.
Необхідність створення статичних сторінок (фізичних URL для кожного фільтра, наприклад, каталог/коляски/adamex), як правило, визначається попитом (чи є ключові запити, чи потрібно створювати посадкову сторінку).
– Теги
Аналогічна ситуація зі сторінками тегів. Що це за сторінки? Наприклад: каталог/коляски/tags/турецькі
Це рішення, наприклад, якщо немає фільтра і статичних сторінок для країни виробника.
6.5 Зведення даних у єдиний документ
Зводимо всю отриману інформацію в єдиний документ (таблиця АБО ментальна карта). На її основі створюємо технічне завдання і передаємо його програмісту і дизайнеру.
7. Критерії оцінювання структури сайту
Пошукові боти мають індексувати всі потрібні сторінки сайту, відвідувачі – почуватися комфортно. Тому перед запуском непогано перевірити її на логічність, рівень вкладеності та назви категорій.
– Логічність
Те, що очікує побачити в розділі відвідувач, те й має в ньому бути. Як за назвою, так і за поділом на підкатегорії. Логіка = комфортність і зручність.
Приклад:

Структура має бути логічною.
– Рівень вкладеності
Рівень вкладеності перевірити дуже легко. Для цього порахуйте кількість кліків, які вам знадобляться, щоб дійти до сторінки обраного товару. Якщо більше трьох, краще змінити структуру. Мало в кого вистачить терпіння копатися у вашому сайті, якщо навколо багато сайтів з коротким шляхом до товару.
Оптимально так: категорія – підкатегорія – товар.
Приклад: жіночий одяг – верхній одяг – куртки.
– Назви категорій
Ці назви мають бути зрозумілі кожному, тому перевіряйте їхню частотність у Яндекс Вордстат і Google Keyword Planner.
8. Приклади структури для інтернет-магазину
Завжди цікавтеся лідерами онлайн-торгівлі, навіть якщо вони не працюють у вашій ніші. Зазвичай структура їхніх сайтів близька до ідеалу. Тут є, що підглянути і впровадити у себе. Як приклад структури інтернет-магазину, подивіться відомі магазини:
- Allo;
- Rozetka;
- Рampik.
Приклад структури великого інтернет-магазину:

9. Часті помилки при створенні структури
9.1 Дублікати товару – 1 товар у кількох категоріях
Досить поширена проблема, часто виникає тоді, коли товари вкладені в категорії
Неправильний варіант:
- https://yousite.com/podsvetki-dlya-kartin/klassicheskie/podsvetka-dlya-kartin-renzo-del-ventisette-lq-139/
- https://yousite.com/podsvetki-dlya-kartin/sovremennie/podsvetka-dlya-kartin-renzo-del-ventisette-lq-139/
Правильний варіант:
- розташування тільки в 1 категорії за URL, при цьому товар може бути виведений у декількох категоріях;
- URL товару: https://yousite.com/product/podsvetka-dlya-kartin-renzo-del-ventisette-lq-139/
9.2 Смислові дублікати категорії
Неправильний варіант:
- https://yousite.com/podsvetki-dlya-kartin/klassicheskie/
- https://yousite.com/podsvetki-dlya-kartin/klassicheskie-sovremennie/
Правильний варіант: 1 категорія = 1 смислова група товарів.
9.3 Структура не підлягає розширенню
Не часта проблема на сьогодні, з урахуванням можливостей сучасних CMS. При цьому, така проблема все ж зустрічається.
Часто це пов’язано з:
- дизайном основного меню (нікуди додати нові категорії);
- складнощами CMS.
Рекомендація: продумуйте можливість масштабування на старті.
9.4 Відсутнє групування на підкатегорії
Ситуація, в якій усі товари перебувають в основній категорії – згубна для користувача. Уявіть, ви заходите в категорію, в якій 1000 товарів і відсутня можливість вибору підкатегорій. Але, проблема глибша, тому що йдеться про наявність посадкових сторінок для просування, які будуть відсутні.
9.5 Категорії з 1 товаром
Суть проблеми полягає в наступному:
- Найчастіше такі категорії можуть створювати канібалізацію запитів: за однією і тією самою ключовою фразою конкуруватимуть 2 сторінки: сторінка категорії і сторінка товару.
- Залежно від інтенту користувача, не завжди можливо просувати сторінку товару, замість категорії. Тому, рішення потрібно ухвалювати виходячи з: наявності ключових фраз і аналізу результатів пошуку.
10. Питання і відповіді
– Що якщо структуру не продумали на старті?
Ніколи не пізно виправити, а заодно й оновити семантичне ядро, а з ним – і осучаснити свій погляд на реальних конкурентів. Словом, знаходьте нові посадкові сторінки, додавайте їх і отримуйте свої конверсії.
– Розробка структури перед створенням магазину – це дійсно важливо?
Так, це важливо. Так ви себе убезпечите від додаткових витрат на програміста, якщо виявиться, що на етапі створення структури ви не передбачили, наприклад, технічну можливість для розширення меню.
– Делегувати чи розробити самостійно?
Це більше питання бюджету. Ідеально – комбінація роботи агентства, фрілансу і живе підключення зацікавленої сторони. Якщо бюджет не дозволяє, освоюйте технологію самостійно. В інтернеті достатньо відповідей на питання щодо створення структури інтернет-магазину, якщо буде мало – звертайтеся до нас, допоможемо.
11. Висновок
Структура інтернет-магазину та її підготовка – один із ключових етапів у SEO проєкту. Для нового магазину – обов’язково, для існуючого магазину, структура обов’язково переглядається для пошуку точок зростання.
Сподіваємося, що ця інформація буде корисною для вашого проєкту! Якщо ви перебуваєте на стадії проектування структури свого інтернет-магазину – наша команда може долучитися до цього процесу, напишіть нам, ми готуємо структуру магазину на первинних етапах підготовки сайту до просування.
Інші статті